VR چیست و چه نرمافزار و سخت افزاری نیاز دارد؟

VR چیست؟
VR مخفف Virtual Reality میباشد و به معنای واقعیت مجازی میباشد. واقعیت مجازی یک محیط 3 بعدی شبیهسازی شدهاست که کاربر را قادر میسازد با محیط مجازی تعامل داشته باشد. ولی با این تفاوت که این تعامل به محیط واقعی نزدیکتر میباشد و به حواس واقعی کاربران نیاز است. این محیط مجازی از طریق سختافزار و نرمافزار ساخته میشود. برای برقراری ارتباط در این محیط نیاز است که کاربران کلاه و عینک مخصوص بپوشند. کاربران میتوانند با کم کردن ارتباط خود با محیط فیزیکی اطراف و عمیقتر شدن در واقعیت مجازی، باور خود را تعلیق کنند و آن را واقعی تصور کنند.
آیا VR مدلهای متفاوت دارد؟
صنعت VR راه زیادی دارد تا به آن مرحلهای برسد که بتواند تمام احساسات مختلف کاربران را درگیر کند. با این حال تا به امروز این فناوری در ارائه تعامل مجازی و واقع بینانه راه زیادی را پیموده است. امیدوار هستیم یک روزی از این تکنولوژی در صنایع مختلف استفاده شود. این سیستم با توجه به تکنولوژی ساخت آن میتواند کارکرد متفاوتی را ارائه دهد. این فناوری را در چند مدل میتوانیم دسته بندی کنیم.
NON-IMMERSIVE
این مدل VR به یک محیط مجازی سه بعدی که از طریق مانیتور قابل نمایش میباشد اشاره دارد. این محیط ممکن است با صدا نیز همراه باشد. کاربر میتواند از طریق موس یا کیبورد در این محیط ارتباط برقرار کند ولی ارتباط مستقیمی وجود ندارد. بازیهای کامپیوتری بهترین مثال برای این مدل VR هستند.
SEMI-IMMERSIVE
در این مدل VR کاربران شاهد یک تجربه جدید از محیط سه بعدی هستند. کاربران میتوانند از طریق هدست و عینکهای مخصوص با تماشا کردن یک برنامه از طریق صفحه نمایش واقعیت مجازی را تجربه کنند. این مدل بیشتر بر روی حس بصری 3 بعدی کاربران تمرکز دارد. به عنوان مثال میتوانیم به شبیهساز پرواز که برای خلبانان هواپیماهای مسافربری و خلبانان ارتش استفاده میشود اشاره کرد.
FULLY-IMMERSIVE
در نهایت میرسیم به کاملترین سطح واقعیت مجازی که میتواند یک تجربه کامل از دنیای 3 بعدی را به کاربر منتقل کند. در این مدل ترکیبی از بینایی، شنوایی و برخی مواقع حس لامسه نیز دخیل است. کاربران با پوشیدن یکسری دستگاهها بخصوص مثل کلاه، عینک و دستکش میتوانند مستقیما با محیط مجازی ارتباط برقرار کنند. همچنین محیط نیز ممکن است شامل دستگاههایی مثل تردمیل یا دوچرخه ثابت شود تا تجربه حرکت کاربر در محیط 3 بعدی را فراهم کند. این تکنولوژی در اول راه است ولی در همین سطح نیز توانسته صنعت بازیسازی را دگرگون کند و تا حدی روی صنعت مراقبتهای بهداشتی نیز تاثیر گذاشتهاست.

کاربر در حال بازی کردن با دستگاه واقعیت مجازی VR
Collaborative VR
این مدل را هم میتوانیم به عنوان واقعیت مجازی گاهی اوقات درنظر بگیریم. در این مدل کاربران از مکانهای مختلف در یک محیط مجازی جمع میشوند و هر کدام به عنوان یک کارکتر مجازی منحصر به فرد ظاهر میشود و با هم ارتباط برقرار میکنند. این ارتباط از طریق هدست و میکروفون برقرار میشود.
تفاوت نرمافزارهای Augmented وmixed
Augmented reality
این دسته از نرمافزارها که به اختصار AR نیز مینامند گاهی اوقات به عنوان نوعی واقعیت مجازی شناخته میشوند. برخی دیگر بر این باورند که این یک تکنولوژی متفاوت اما مرتبط میباشد. با کمک تکنولوژی AR شبیهسازیهای مجازی در دنیای واقعی جایگزین میشوند تا آن محیط را با شرایط جدید همسو کنند. به عنوان مثال یک شرکت دکوراسیون داخلی نرمافزاری تدارک میبیند که با کمک آن نرمافزار میتوانید موبایل خود را به سمت مکانی که قرار است جایگزاری کنید بگیرید و آن مبلمان را در به صورت مجازی در خانه شما به تصویر بکشد.

نمونه از نرمافزار AR شبیهساز دکوراسیون مبلمان
Mixed reality
این دسته نیز مانند AR به عنوان نوعی از واقعیت مجازی انتخاب میشود. این تکنولوژی دنیای فیزیکی و مجازی را با هم در یک فضا قرار میدهد. در واقع یک اجتماع برای گروهبندی VR ، AR و MR تحت عنوان واقعیت توسعه یافته به وجود میآورد. این یک روش مفید برای انتخاب بین هر 3 مورد میباشد درحالیکه متفاوت هستند.

بازی BEAT SABER برای VR
از VR در چه زمینههایی میتوان کمک گرفت؟
هدف اصلی واقعیت مجازی دگرگونی در صنعت بازی سازی بوده است. با توجه به محبوبیت محصولاتی مانند Minecraft VR، Skyrim VR و Beat Saber متوجه تاثیر مستقیم این صنعت بر بازی سازی میشویم. ولی هر روز شاهد توجه سایر صنایع به این تکنولوژی هستیم که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
آموزش
واقعیت مجازی میتواند امکان برگزاری دورههای آموزشی برای اشخاص فعال در حوضه مشاغل پرریسک و فوریتی مثل پلیس، آتش نشانی، فوریتهای پزشکی و پرسنل پزشکی را تامین کند. این دورهها میتواند بسیار کارآمد، بدون خطر مالی و جانی و پر تکرار صورت گیرد.
تحصیلات
VR یک متد آموزشی جدید برای تدریس معلمان و یادگیری دانشآموزان عرضه کرده است. در این متد دانشآموزان حین آموزش تئوری که در مدرسه میبینند، میتوانند در آن محیط به صورت بصری قرار گیرند و با بینش بهتری آن محیط را درک کنند. این سیستم برای محیطهای غیرقابل دسترسی بسیار مفید است مثل استفاده معلم تاریخ برای توضیح دادن درمورد رم باستان یا معلم علوم برای توضیح زندگی انسانهای اولیه.
سلامت
این تکنولوژی همچنین این قابلیت را دارد که برای فعالان در صنعت سلامت از جمله بیماران، پزشکان و محققین حوزه سلامت مفید باشد. برای مثال پزشکان در هنگام جراحی یا تشخیص یک بیماری خاص میتوانند توضیحات لازم برای سایر پزشکان بدهند و آنها انگار جزئی از تیم داخل اتاق جراحی هستند. از سوی دیگر کسانی که دچار معلولیت یا مشکلات فیزیکی هستند میتوانند از واقعیت مجازی برای حضور در مکانهای متفاوت بهرهمند شوند.
خرید
واقعیت مجازی حتی در صنعت خرده فروشی نیز نفوذ کردهاست. مشتریان میتوانند با برنامهی مناسب نسبت به خرید یک محصول به صورت سه بعدی اطمینان حاصل کنند. آنها میتوانند یک لباس را در تن خود تصور کنند، خانهی خود را تغییر دکور دهند، عینک جدید امتحان کنند و در کل با آگاهی بیشتری نسبت به محصول خرید انجام دهند.
املاک
تکنولوژی واقعیت مجازی از چندین جهت متفاوت میتواند در این صنعت کمک کننده باشد. طراحان میتوانند طرح نهایی خود را به صورت 3 بعدی نمایش دهند، کسانی که قصد خرید خانه دارند میتوانند به صورت مجازی داخل خانه را ببینند، سازندگان از قبل طرح سیستم HVAC را پیاده سازی میکنند و صاحب خانهها میتوانند قبل از بازسازی نتیجه نهایی را ببینند.
سرگرمی
هدف اصلی تکنولوژی VR بخش سرگرمی و بازیسازی بود. به غیر بازی در صنعت فیلمسازی نیز این تکنولوژی شرایطی محیا کردهاست که بیننده احساس کند واقعا در آن صحنه فیلم حضور دارد. همچنین در صنعت توریست نیز میتواند تاثیرگذار باشد. با کمک VR کاربران میتوانند به مکانهایی سفر کنند که امکان رفتن به آنجا وجود نداشته باشد.
سخن آخر
به زبان سادهتر واقعیت مجازی همان تصاویر 3 بعدی است که در صفحه نمایش داده میشود و کاربر میتواند از طریق روشهایی با آن تصاویر تعامل کند. منظور از تعامل تغییر زاویه دید به آن شکل یا دور و نزدیک شدن میباشد که کاربر میتواند از طریق مثل موس و کیبورد این تعامل را انجام دهد. در سطح بالا و پیچیدهتر تعامل شکل جدیدی به خود میگیرد تا کاربر بتواند واقعیت مجازی را احساس کند. به کمک صفحه نمایش دورتا دور، اتاقهای فیزیکی مخصوص، دستگاههای پوشیدنی و دستگاههای لمسی کاربر میتواند به واقعیت مجازی تا حد زیادی نزدیک شود.