شرکت‌های Xbox و PlayStation و گوگل از تکنولوژی رونمایی کرده‌اند که در دهه قبل هیچ تصوری از آن وجود داشت و آن چیزی نیست جز Cloud Gaming. این سیستم در زبان فارسی به سرویس بازی ابری شناخته می‌شود. درواقع کاربران بجای تهیه یک کنسول و یک بازی، می‌توانند آن بازی را به صورت بلادرنگ در هر صفحه نمایشی بازی کنند. اما در ادامه به این خواهیم پرداخت که دقیقا سرویس بازی ابری چیست و چگونه کار می‌کند.

Cloud Gaming چگونه کار می‌کند؟

سرویس بازی ابری یک روش برای بازی کردن از طریق اتصال به سرورهای داخل دیتا سنتر می‌باشد. در این روش نیازی به دانلود و نصب بازی بر روی کنسول و رایانه نیست. تنها چیزی که نیاز است یک اتصال اینترنت ثابت برای ارسال اطلاعات بازی به برنامه یا مرورگر درحال استفاده می‌باشد. پردازش گرافیکی بازی بر روی سرور انجام می‌شود اما کاربر به صورت محلی با بازی در تعامل می‌باشد. همانند سایر پلتفورم‌ها مثل Netflix با این تفاوت که در این روش کاربر فقط بیننده نیست و با سرور در تعامل است. منظور از تعامل در این روش فشردن دکمه کیبورد، موس و کنترلر بازی است. با این سرویس نیازی به تهیه RTX سری 5080 انویدیا، کنسول بازی Xbox یا PlayStation ندارید. کاربران می‌توانند از طریق مرورگر کامپیوتر و حتی گوشی خود نیز بازی‌ها را انجام دهند.

روش راه اندازی سرویس بازی ابری

شرکت توسعه دهنده این سرویس معمولا یک نرم‌افزار تحت وب یا یک برنامه جداگانه در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای مثال شرکت Google Stadia از یک برنامه تحت وب برای کامپیوتر ارائه می‌دهد. همین شرکت برای گوشی‌های آیفون یک برنامه تحت وب معرفی می‌کند که مخصوص مرورگر Safari می‌باشد. برای اندروید نیز یک برنامه جداگانه وجود دارد که از طریق Google Play قابل دانلود است. در همه دستگاه‌ها کاربران می‌توانند با فشردن دکمه Play بازی خود را استریم کنند.
این سرویس‌ها سازگاری بالایی با انواع دستگاه‌ها دارند. کاربران می‌توانند از آخرین نسخه کنترلرهای موجود در بازار که با بلوتوث متصل می‌شوند نیز استفاده کنند. حتی موس و کیبیوردهای قدیمی نیز قابل استفاده هستند. در دستگاه‌هایی که صفحه لمسی دارند مثل موبایل و تبلت‌ها گزینه‌هایی برای استفاده از کنترل بر روی صفحه نمایش وجود دارد.

بررسی 2 سرویس بازی ابری معروف

سرویس بازی ابری در بیشتر مواقع نیاز به پرداخت اشتراک ماهانه یا سالانه دارد. در شرکت GeForce Now بازی‌هایی که از فروشگاه‌های دیگر مثل Steam یا Battle.net تهیه می‌کنید در صورت تهیه سخت‌افزار لازم می‌توانید به صورت محلی بازی کنید. یعنی پس از صرف زمان زیادی در صف برای استریم این بازی‌ها، تنها زمان کمی می‌توانید بازی کنید. مگراینکه با تهیه اشتراک سطح بالا میزمان زمان بازی خود را افزایش دهید.
شرکت Google Stadia به عنوان بزرگترین رقیب Nvidia از روش متفاوتی استفاده می‌کند. کاربران باید از پلتفورم‌های گوگل بازی را برای خود بخرند و سپس آن را در هر دستگاهی به صورت Full HD بازی کنند. با هزینه اشتراک بیشتر کیفیت 4K و یک سری از کتابخانه‌های بازی را به صورت رایگان می‌توانید تا زمان اشتراک فعال استفاده کنید. به هر حال برخلاف GeForce که بر پایه Steam است، کاربران نمی‌توانند بازی‌ها را به صورت محلی دانلود و نصب کنند.

در سمت سرور سرویس Cloud Gaming چه خبر است؟

کاربر دسترسی به یک سیستم در دیتا سنتر دارد. هر توسعه‌دهنده سرور خود را به شکل متفاوتی مدیریت می‌کند و سرویس‌های متفاوتی نیز ارائه می‌دهد. به عنوان مثال Shadow Cloud Gaming دسترسی کامل به یک سیستم مجهز به ویندوز 10 را می‌دهد. درحالی که مایکروسافت ز یک کلکسیون دستگاه‌های Xbox One S داخل یک رک سرور استفاده می‌‎کند. با توجه به پیکره‌بندی که مایکروسافت تنظیم کرده‌اند هر کاربری که متصل می‌شود بخش کوچکی از یک سوپرکامپیوتر را به خود تخصیص می‌دهند. سرور پردازش بازی را انجام می‌دهد و تنها خروجی ویدئویی آن را به کاربر نمایش می‌دهد. ابزار تعامل در این مدل سیستم‌ها در دست کاربر است. بروزرسانی بازی نیز بستگی به عملکرد کاربر دارد و به همین دلیل این سرورها نیاز به 2 راه ارتباط داده‌ای دارند. داده‌های کاربر به سرور منتقل می‌شود و پس از پردازش داده‌های تصویری بازگردانده می‌شوند. این عمل به صورت همزمان اتفاق میافتد.

تکنولوژی Cloud Gaming از کجا شروع شد؟

تکنولوژی سرویس بازی ابری تقریبا از اواخر دهه 2000 میلادی مطرح شد ولی به دلیل سرعت اینترنت پایین تا چند سال پیش قابل اجرا نبود.
اولین سرویس بازی ابری با نام OnLive در سال 2010 شروع شد. این سرور دارای بازی‌های قدیمی Micro با کنترلر مخصوص خود بود. مرورگر سیستم عامل‌های ویندوز، مک و اندروید را پشتیبانی می‌کرد.
در همان زمان یک برنامه نویس به نام David Perry سرویس Gaikai را معرفی کرد که 2 متد متفاوت داشت. یک سرویس برای اجرای بازی‌های دمو و سپس امکان خرید آن برای بازی به صورت محلی در سیستم خود بود. سرویس بعدی کاملا استریم محور و برای گیم‌های خریداری شده بود که امکان اجرا در تلویزیون هوشمند، وبسایت‌ها و حتی ویکی پد را مقدور میساخت. شرکت سونی با Gaikai در سال 2012 ترکیب شدند و سرویس PlayStation Network ابدا شد. این تکنولوژی به کاربران کنسول پلی‌استیشن امکان استریم بازی‌های کنسول خود با سایر دستگاه‌ها مثل PlayStation Vita را فراهم می‌کرد. از این رو اولین سازنده کنسولی که امکان استریم بازی را فراهم کرد شرکت سونی شد.

چرا Cloud Gaming اینقدر معروف شده است؟

بزرگترین مسئله‌ای که باعث جذب کاربران شده است زیر ساخت مناسب است. در قدیم تلاش‌های سرویس‌های OnLive  و Gaikai ناکام مانند چون محدودیت پهناباند وجود داشت. اما سرویس‌های جدید بسیاری از آن محدودیت‌ها را ندارند.
خارج از بحث تکنیکالی، این سرویس‌ پشتیبان مالی خوبی برای برخی از شرکت‌های فناوری در سراسر جهان می‌باشد. سرویس‌هایی مثل GeForce و Stadia با تمرکز بیشتر در این زمینه دارند از مزایای عملی این سرویس استفاده بیشتری می‌کنند.
علاوه بر شرکت‌ها کاربران نیز راحتی خاصی را تجربه خواهند کرد. با وجود این سرویس هیچ کاربری نگران فضای کافی جهت نصب بازی نیست. همچنین نیازی نیست برای هر بروزرسانی 100 گیگابایت دانلود انجام دهید. برای اجرای بازی مجبور به ارتقا سیستم یا کنسول هر چند سال نیستید.
و در آخر علاوه بر تمامی نکات مثبتی که اشاره کردیم سرویس Cloud Gaming راحتی به ارمقان می‌آورد چون با تمام دستگاه‌ها قابل استفاده است. هیچ اهمیتی ندارد که از چه مانیتوری یا سخت‌افزاری استفاده می‌کنید و این بزرگترین مزیت این سیستم است. شاید سرویس بازی ابری نتواند جایگزین سیستم گیمینگ یا کنسول شود ولی در تلاش است تا خود را تقویت کند.