گوگل برخی از قابلیتهای مبتنی بر هوش مصنوعی خود را پولی میکند
شرکت گوگل قصد دارد تغییرات بزرگی را در کسب وکار خود اعمال کند. این عملیات روی تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی تاثیرگذار خواهد بود. بر اساس تحقیقات اخیر گوگل برخی از قابلیتهای مبتنی بر هوشمصنوعی خود را پولی میکند. این نخستین باریاست که این کمپانی به فکر دریافت هزینه برای یک محصول جست و جو شدهاست. مهندسان هماکنون در حال توسعه فناوری مورد نیاز برای استقرار سرویس هستند، مدیران اجرایی در مورد زمان راهاندازی این سیستم تصمیم نگرفتهاند. اگر این کمپانی بخواهد این طرح را اجرا کند برای موتور جست و جوی مجهز به هوشمصنوعی خود هزینه دریافت خواهد کرد. با توجه به این که هوشمصنوعی نیاز به منابع زیادی دارد، موتور جستوجوی مبتنی بر آن، هزینه بیشتری برای کمپانی گوگل خواهد داشت. این موضوع شامل شرکتهای دیگرنیز میشود. شرکت مایکروسافت نیز اخیرا اشتراکهای پولی خود را برای اقداماتی همچون ChatGPT وCopilot ارائه کرد.
هدف شرکت گوگل از اجرای این طرح
غول آمریکایی صنعت فناوری قصد دارد یک سری قابلیت های پیشرفته را زیر مجموعهای از سرویسهای اشتراکی خود مانند Gemini Advanced یا Google One قرار دهد. گوگل قصد دارد تا پلن پریمیوم خود را به عنوان میزبان تبلیغات قراردهد در حالی که پلن سنتی به صورت رایگان باقی خواهد ماند. این شرکت بیشترین درآمد سالانه خود را از طریق کسب و کار تبلیغات آنلاین به دست میآورد. بنابراین برای حفظ سود حاصل از کسب و کار تبلیغات آنلاین خود، کمپانی گوگل برخی از قابلیتهای مبتی بر هوش مصنوعی خود را پولی میکند.
تبلیغات جستوجو در سال گذشته ۱۷۵ میلیارد دلار برای شرکت گوگل به ارمغان آورد. این رقم ممکن است برای پوشش کامل هزینههای افزایش یافته جستوجوی مبتنی بر هوشمصنوعی کافی نباشد. گزارش رویترز از سال گذشته نشان میدهد که اجرای یک پرسوجو از طریق یک شبکه عصبی پیشرفته مانند Gemini احتمالا ۱۰ برابر بیشتر از یک جست و جوی کلیدواژه استاندارد هزینه دارد که بطور بالقوه نشاندهنده چند میلیارد دلار هزینه اضافی در سراسر شبکه گوگل است. در واقع اجرای جستوجوی مبتنی بر هوشمصنوعی به شدت گران است و شرکت گوگل تلاش میکند هوش مصنوعی را بدون آسیب رساندن به تجارت تبلیغاتی خود متعادل کند.
SGE، یکی از قابلیتهای جدید موتور جستوجوی گوگل
شرکت گوگل مجموعهای از قابلیتهای جدید به نام SGE را وارد موتور جستوجو کردهاست که مبتنی بر AI هستند. این هوش مصنوعی مولد تلاش میکند تا محتوای غنی و بروز را از منابعی به دست کاربران برساند که علاوه بر تخصص موضوعی، قابل اعتماد و معتبر هستند. با استفاده از این قابلیت های جدید میتوان به سوالات به طور مستقیم پاسخ داد، مقالات را خلاصهسازی کرد و همچنین لینکها و مقالات سنتی را نیز نمایش میدهند. گوگل اخیرا این قابلیت ها را به صورت اجباری برای برخی کاربران فعال کردهاست. این قابلیتها باعث میشود تا پاسخ های جامع و کامل در صفحه اصلی گوگل صورت پذیرد که این اقدام باعث کاهش کلیک روی لینکها و در نهایت کاهش درآمد تبلیغاتی گوگل میشود.
طبق گزارش فایننشیال تایمز، موتور جستوجوی سنتی گوگل، رایگان خواهد ماند. این نخستین بار است که گوگل یکی از محصولات اصلی خود را با توجه به رقابتی شدن پلتفرمهای هوشمصنوعی در شرایط کنونی به حالت پولی در میآورد.
برخی ویژگیهای Google Photos از حالت رایگان خارج میشود
Google Photos یک برنامه فوقالعاده برای مدیریت و ویرایش عکس برای اندروید و حتی IOS میباشد. اکثر ویژگیهای Google Photos هماکنون به طور رایگان در دسترس میباشداما این میتواند در آیندهای نزدیک تغییر کند.
گوگل قصد دارد از این اپلیکیشن برای درآمدزایی استفاده کند. به گزارش انجمن توسعهدهندگان XDA Developers ، مهندسان و طراحان گوگل در حال آزمایش خارج کردن قابلیت Color Pop از حالت رایگان هستند. به کمک این ویژگی کاربران قادر هستند تا یک رنگ را به صورت ثابت نگه داشته و سایر اجزای تصویر را به حالت سیاهسفید یا مونو کروم درآورند. این کمپانی قصد دارد تا کاربر برای استفاده از این قابلیت، اشتراک Google One را خریداری کند و روی اکانت گوگل خود فعال نماید. شرکت مایکروسافت نیز همچین اقداماتی را روی برنامه Microsoft Photos اجرا کرد. این شرکت برخی قابلیتهای کلیدی آن را تحت پوشش اشتراک Office 365 خود قرار داد.
مزایا و معایب بالقوه
نگرانیهایی در مورد اجرای ویژگیهای هوشمصنوعی توسط گوگل در موتورهای جستوجو وجود دارد. در مرحله اول، اگر گوگل شروع به نمایش دادههای استخراجشده از وبسایتها به طور مستقیم به کاربران کند، تاثیر زیادی بر ناشرین آنلاین خواهد گذاشت. ثانیا برای تبلیغکنندگان نیز خطرناک است. به عنوان مثال، اگر یک کاربر به دنبال برخی سوالات مربوط به یک محصول باشد و پاسخهای تولید شده توسط هوشمصنوعی را دریافت کند، ممکن است بعید باشد که به وبسایت تبلیغ کننده مراجعه کند. این میتواند بر مدل کسبوکار تبلیغات گوگل تاثیر بگذارد.